Siapakah yang Bertanggung Jawab untuk Memikul Jabatan Khalifah? | Koleksi Ceramah Mp3 DLL Siapakah yang Bertanggung Jawab untuk Memikul Jabatan Khalifah? -

Siapakah yang Bertanggung Jawab untuk Memikul Jabatan Khalifah?

Dikeluarkan oleh Ibnu Asakir dari Asim katanya, Abu Bakar ra telah mengumpulkan orang banyak ketika ia sedang sakit. Ia menyuruh orang membawanya ke mimbar. Itulah khutbah terakhir yang dilakukannya. Ia memuji Allah dan berkata, “Wahai kaum muslimin, janganlah kalian sibuk dengan urusan dunia dan janganlah terfitnah olehnya karena terpikat oleh kecantikannya. Utamakanlah kehidupan akhirat dari kehidupan dunia dan senantiasalah mencintai kehidupan akhirat di dalam dirinya. Jika kalian mencintai salah satu di antara keduanya, maka kalian merasa benci kepada salah satu yang lain.”
“Berkaitan dengan persoalan khalifah, itu mengawali segala urusan kita yang pada zaman berikutnya tidak akan menjadi baik kecuali dengan perantaraan yang memperbaiki zaman yang awal. Jabatan khalifah tidak akan dipikul oleh seorang pun kecuali oleh yang cakap dan mampu mengendalikan dirinya sendiri dan orang yang lebih afdhal dari segi kekuatan. Ia adalah seorang yang tegas dalam situasi tegang dan orang yang lemah lembut dalam hal yang rumit. Ia adalah orang yang paling mengetahui pendapat orang-orang yang memberikan pendapat dan memberikan penghargaan sepenuhnya dan ia tidak menyibukkan dirinya dengan perbuatan yang tidak memberikan manfaat kepada dirinya. Ia tidak kesal atau berduka cita jika terlepas dari sesuatu yang di luar kemampuannya. Ia tidak merasa malu untuk belajar. Ia tidak bingung pada saat tegang dan cemas. Ia sangat memelihara harta rakyat dan tidak menyalahgunakan harta dengan perbautan khianat dan melampaui batas. Ia seorang yang taat dan berjaga-jaga dari kemurkaan Allah SWT. Ia adalah Umar bin Khaththab ra.”
Kemudian Abu Bakar ra turun dari mimbar.
Share This Article Facebook +Google Twitter Digg Reddit
Related Posts with Thumbnails