Terlupa Bilangan Rakaat dalam Solat.. Situasi & apa perlu buat?? | Koleksi Ceramah Mp3 DLL Terlupa Bilangan Rakaat dalam Solat.. Situasi & apa perlu buat?? -

Terlupa Bilangan Rakaat dalam Solat.. Situasi & apa perlu buat??



Sahwi bermaksud lupa sesuatu. Pengertian dari segi syarak adalah terlupa sesuatu dalam solat. Sujud sahwi adalah sujud yang dilakukan sebanyak dua kali setelah selesai bacaan Tahiyat akhir dan sebelum salam;  dikerjakan untuk menutup kecacatan dalam pelaksanaan solat kerana terlupa, dan hukumnya adalah sunat muakkad. Bacaan sujud sahwi:

Maksudnya: Maha suci Allah yang tidak lupa dan tidak alpa.

1. Sujud Sahwi Kerana Kelebihan
Barangsiapa terlupa ketika solatnya lalu tertambah rukuk, atau sujud, dan sebagainya, maka dia perlu sujud sahwi.

2. Sujud Sahwi Kerana Kekurangan
Barangsiapa, justeru terlupa, lalu meninggalkan salah satu sunat abadh, maka harus sujud sahwi sebelum salam. Misalnya, makmum terlupa tahiyyat awal dan hanya teringat setelah sempurna qiam (berdiri tegak), maka dia tidaklah perlu duduk kembali dan cukup baginya sujud sahwi. 
Namun, sekiranya dia teringat sebelum separuh bangkit untuk qiam, maka bolehlah dia kembali duduk dan menyempurnakan tahiyyat awal dan tidak perlu sujud sahwi.

c. Sujud Sahwi Kerana Ragu-ragu
Keraguan dalam solat adalah kerana tidak yakin sama ada terlebih atau terkurang, umpamanya seseorang ragu sama ada dia dalam rakaat ke-3 atau ke-4. Keraguan ada dua jenis:

1. Sekiranya seseorang lebih cenderung kepada satu hal (waham, atau lebih 50% pasti), umpamanya dia lebih meyakini dia kini dalam rakaat ke-3 dan bukan rakaat ke-4, maka dia harus mengikut yang lebih yakin, kemudian dia melakukan sujud sahwi setelah salam.
2. Sekiranya seseorang itu ragu-ragu antara dua hal, dan tidak cenderung pada salah satunya (dzan, atau hanya 50-50 pasti), maka dia harus mengambil sikap kepada hal yang sudah pasti kebenarannya, iaitu jumlah rakaat yang sedikit. Kemudian menutupi kekurangan itu, lalu sujud sahwi sebelum salam.

Hal-hal Penting Berkenaan Dengan Sujud Sahwi

1.Apabila seseorang meninggalkan salah satu rukun solat secara tidak sengaja, dan teringat ketika belum sampai pada rukun yang sama pada rakaat berikutnya, maka ia wajib segera kembali kepada rukun yang tertinggal itu, dan kembali meneruskan solat dari situ. Sekiranya dia teringat dan berada pada rukun yang tertinggal itu pada rakaat berikutnya, maka rukun yang tertinggal itu dianggap terganti dan ia perlulah meneruskan solat seolah-olahnya pada rakaat yang sebelum itu. 
Pada kedua-dua hal ini, wajib dia melakukan sujud sahwi setelah salam atau sebelumnya.

2.Apabila sujud sahwi dilakukan setelah salam, maka perlu pula melakukan salam sekali lagi.

3.Apabila seseorang yang bersolat meninggalkan sunat abadh secara sengaja, maka batallah solatnya.

*Jika ketinggalan kerana lupa, kemudian dia ingat sebelum berganjak dari sunat abadh tersebut, maka hendaklah dia melaksanakannya dantidak perlu sujud sahwi.
*Jika teringat setelah melewatinya tapi belum sampai kepada rukun berikutnya, maka hendaklah dia kembali melaksanakan rukun tersebut, lalu sujud sahwi selepas salam.
*Jika teringat setelah sampai rukun yang berikutnya, maka sunat abadh itu gugur, dan dia tidak perlu kembali kepadanya untuk melakukannya, akan tetapi perlu sujud sahwi sebelum salam.

4.Sekiranya seseorang itu terlupa sujud sahwi dan teringat hanyaselepas salam maka bolehlah sujud sahwi, dengan syarat ingatan itu timbul dalam masa yang tidak begitu lama.

5. Sekiranya imam terlupa sujud sahwi, makmum bolehlah sujud sahwi setelah imam memberi salam.

a. Bacaan yang dibaca antara 2 sujud syahwi menurut Syeikh Ibn Utsaimin rh. adalah :-
رب اغفر لي
"Rabbhig firli" - Ya Allah ampunkan dosaku. [al-Sharh al-Mumthi', 1/646].

Dalam kitab Mughni al-Muhtaaj (1/439) menyatakan bahawa zikir yang sama harus dilakukan seperti sujud dalam solat. Ulama' mengatakan bahawa tiada zikir khas bagi perbuatan dalam sujud sahwi.

b. Persoalan bila hendak melakukan sujud sahwi; sebelum atau sesudah salam, merupakan khilaf ulama. Ibn Utsaimin memberikan pendapatnya :-

   1. Jika seseorang melakukan tambahan dengan tidak sengaja dalam solat, sujud sahwi hendaklah dilakukan selepas salam. Sebagaimana hadith riwayat Ibn Mas'ud bahawa Nabi saw telah ditegur kerana melakukan solat Zuhur 5 rakaat, lalu baginda bangun dan mengadap kiblat lalu melakukan sujud dua kali. [Hadith riwayat al-Bukari #4040; Muslim #572]

   2. Jika seseorang itu tertinggal rukun dalam solat, maka hendaklah dia lakukan sujud sahwi sebelum salam. Contohnya, Nabi saw pernah tertinggal tashahud (tahiyyat) awal, baginda meneruskan solat dan tidak mengulangi apa-apa, kemudian baginda melaukan sujud sahwisebelum salam.

   3. Jika seseorang tidak yakin samada yang mana satu mencukupi, maka hendaklah melakukan sujud sahwi sebelum salam. 

eg: Tidak pasti samada semasa solat Zohor telah mencapai 3 atau 4 rakaat, maka hendaklah dia memilih yang kurang iaitu 3, lalu menambah 1 rakaat, dan melakukan sujud sahwi sebelum salam. Tetapi, jika yakin akan bilangan rakaat yang dia telah lakukan; contohnya 3 rakaat, maka dia menyempurnakan rakaat keempat, dan melakukan sujud sahwiselepas salam.
(Lihat al-Sharh al-Mumthi' 'ala Zaadil Mustaqni', 1/636, Dar al-Ansar, 2003)


Credit : 

Share This Article Facebook +Google Twitter Digg Reddit

Related Posts with Thumbnails