Kalimah Toyyibah | Koleksi Ceramah Mp3 DLL Kalimah Toyyibah -

Kalimah Toyyibah



Erti kalimah Laa ila ha illallah Muhammadur rasulullah adalah tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah. Apabila kita mengucapkan Kalimah ini dengan ikhlas dan yakin terhadap kalimah ini, makankita telah membuat suatu perjanjian dengan Allah Taala bahawa kita akan mematuhi segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Laa ila ha illallah adalah kalimah "keyakinan". Hanya dengan keyakinan yang betul maka Allah swt mengurniakan kepada hamba-hambaNya syurga yang lebih besar dan luas daripada langit dan bumi.



1.Tujuan Kalimah Laa ila ha illallah

    Tujuan kalimah ini adalah untuk memasukkan kebesaran Allah ke dalam hati kita dan mengeluarkan kebesaran makhluk dari hati kita. Untuk memasukkan kebesaran Allah ke dalam hati, hendaknya kita yakin bahawa Allah sahajalah yang berkuasa atas segala sesuatu yang dijadikanNya. Allah Taala dapat melakukan sesuatu tanpa pertolongan makhluk sedangkan makhluk tidak dapat berbuat sesuatu tanpa izin Allah swt.
    Contohnya, sifat api ialah panas tetapi ketika Raja Namrud melemparkan Nabi Ibrahim a.s ke dalam timbunan api, api tersebut tidak dapat membakar tubuh Nabi Ibrahim sedikitpun. Juga ketika Nabi Musa a.s beserta pengikutnya dikejar oleh Firaun dan tenteranya, Nabi Musa a.s dapat melintasi Laut Merah dengan selamat, tetapi laut yang sama juga Firaun dan tenteranya ditenggelamkan oleh Allah swt. Api dan air dapat mendatangkan kebaikan dan juga kemudharatan. Semuanya tergantung kepada Qudrat dan Iradat Allah swt. Maka, keyakinan yang mesti kita tanamkan adalah bahawa Allah maha berkuasa atas segala sesuatu.
    Oleh sebab itu, dalam kehidupan sehari-hari kita harus yakin bahawa rezeki itu berasal dari Allah swt dan bukanlah dari wang gaji suami/isteri kita. Suami/isteri kita hanyalah perantaraan asbab. Apabila sedang makan, kita harus meyakini bahawa yang mengeyangkan perut kita adalah Allah swt, bukan makanan. Semua perbuatan kita dapat terjadi dengan izin Allah swt. Apabila kita menjauhkan keyakinan dari kekuasaan makhluk dan menumpukan keyakinan hanya kepada zat dan kekuasaan Allah swt, maka Allah swt akan menundukkan makhluk untuk kita. Jadi, keyakinan seperti inilah yang sedang kita usahakan agar masuk ke dalam hati kita kaun keluarga kita dan ummat Rasulallah saw. Segala yang ada di dunia ini hanyalah asbab belaka, sedngkan kita tidak boleh yakin dengan asbab.

Kelebihan kalimah Laa ila ha illallah

Sabdaan Nabi saw mafhumnya:
1. Dari Anas r.a berkata bahawa Rasulallah saw bersabda." Tidak ada seorang pun yang mengucapkan Laa ila ha illallah pada satu waktu pada malam hari ataupun siang hari, melainkan dihapuskan keburukan-keburukannya (dosa-dosanya) dari buku catatan amalnya sehingga keburukan itu digantikan dengan kebaikan."

2. Dari Ibnu Abbas r.a, Rasulallah saw bersabda. " Demi dzat yang jiwaku ditanganNya, seandainya langit dan bumi dan segala isinya serta segala yang ada di dalamnya diletakkan di dalam sebuah timbangan(dacing) dan kalimah syahadah Laa ila ha illallah di sebelah yang lain, maka akan lebih beratlah timbangan yang berisi kalimah itu."

2. Tujuan Kalimah Muhammadur rasulallah

    Tujuan kalimah Muhammadur rasulallah adalah supaya kita meyakini bahawa hanya cara hidup Rasulallah saw yang akan membawa kita kepada kejayaan di dunia dan akhirat. Cara hidup lain hanya akan membawa kita kepada kegagalan.

Kelebihan kalimah Muhammadur rasulallah

    Rasulallah saw bersabda yang mafhumnya, " Orang yang berpegang teguh dengan sunnahku pada zaman yang fasad ini, maka baginya mendapatkan pahala 100 orang mati syahid."
    Hanya dengan mengikuti satu sunnah Rasulallah saw pada zaman yang telah rosak ini, maka Allah swt akan memberi pahala yang demikian besar. Ini menunjukkan betapa sayangnya Allah kepada hamba-hambanya.
    Para ulama berkata bahawa pada akhir zaman ini Allah swt lebih sayang 70 kali kepada hamba-hambaNya daripada sayangnya seorang ibu kepada anaknya. Tetapi anehnya, masih ramai manusia yang tidak mahu mengikuti sunnah Rasulallah saw dalam kehidupan mereka. orang yang mengikuti sunnah Rasul, nanti di akhirat Allah akan memandang mereka dengan pandangan rahmat. Satu sunnah lebih baik daripada 7 dunia dan 7 syurga. Jika kita dapat hidupkan satu sunnah Rasulallah saw, di akhirat nanti Rasulallah saw akan memberi syafaat kepada kita dan memberi kita minum dari telaga Kauthar dengan tangan baginda sendiri. Mereka yang mengikuti sunnah Rasulallah saw akan mendapat 4 ganjaran di dunia dan 4 ganjaran di akhirat.
4 ganjaran di dunia ialah:
  • dia akan disayangi orang
  • dia akan ditakuti musuh
  • hidupnya akan diberkati
  • agamanya tidak akan dicemari dalam kehidupannya
4 ganjaran di akhirat pula ialah:
  • Rasulallah saw akan dapat mengenalinya
  • Rasulallah saw akan memohanlkan syafaat untuknya
  • Di dalam kubur dia dapat mengenali Rasulallah saw
  • Dia akan berjiran dengan Rasulallah saw di syurga
Cara mendapatkan hakikat kalimah toyyibah ini

    Kita perlu memperbanyakkan berkata tentang kebesaran Allah swt dan mendakwahkan kalimah ini kepada anak-anak,saudara mara,rakan taulan dan sesiapa sahaja. Pada malam hari pula kita memohon kepada Allah swt supaya Allah swt memberikan kita yakin dengan hakikat sifat sahabat yang pertama ini.
Wallahu 'alam.

Share This Article Facebook +Google Twitter Digg Reddit
Related Posts with Thumbnails