Takrif Zuhud di Sisi Ulama | Koleksi Ceramah Mp3 DLL Takrif Zuhud di Sisi Ulama -

Takrif Zuhud di Sisi Ulama


Para ulama silam juga pernah membetulkan salah faham tentang pengertian zuhud ini. Lihatlah pengertian zuhud yang disebut oleh mereka.
 
Imam Ibn Juzai
 
Bukanlah zuhud itu dengan meninggalkan (pendapatan dan harta) yang halal, bukan juga membuang harta. Kemungkinan seseorang yang kaya itu bersifat zuhud apabila hatinya kosong daripada dunia(tidak mengharapkan sesuatu daripada dunia dan kekayaannya (tidak mengharapkan sesuatu daripada dunia dan kekayaannya untuk dunia), dan berkemungkinan orang fakir itu orang yang bersifat duniawi apabila hatinya amat berkehendakkan dunia, tatkala itu hatinya segar dengan ikatan kepada dunia.” (Al-Qawaninal-Fighiyyah, hlm. 471) al-Fighiyyah, hlm. 471)
 
Imam Sufyan bin Uyainah Uyainah
 
Sekiranya sesuatu harta itu hilang atau kurang, seseorang itu tidak terlalu bersedih dan tatkala is bertambah, is tidak pula gembira. terlalu bersedih dan tatkala ia bertambah, ia tidak pula gembira.Malah is tidaklah berasa benci akan mati kerana tidak mahu berpisah dengan hartanya. (Jami’ al-Ulum wa al-Hikam, hlm. 256 )
 
Imam al-Qarah
 
“Bukanlah zuhud itu tidak mempunyai sesuatu di dalam tangan, tetapi tidak bergembira hatinya dengan dunia (perolehan dunia)  walaupun is jatuh ke dalam miliknya.” (Al-Zakhirah)

Credit : Hafizamri
Share This Article Facebook +Google Twitter Digg Reddit
Related Posts with Thumbnails